
Making kin
Skulpturer 15 - 60 cm, syntetgips, betong
skisser i olika material
Jag undersöker i detta projekt mikrofaunan i min närhet. Här letar jag på olika sätt fram insekter och kryp som jag
studerar och lär mig mer om. Därefter skulpterar jag porträtt av specifika individer -inte arter- i skala.
För mig är detta ett sätt att stanna i en känsla av förundran inför det oräkneliga antal egna individer/medvetanden/upplevelser som finns. Det är också ett tillfälle att modellera former som är både taktilt och visuellt spännande.
Titeln är ett uttryck myntat av Donna Haraway,
professor emerita vid institutionen medvetandets historia, University of California och beskriver (min förenkling) akten att se andra varelser än just människor som släkt, att känna lojalitet med andra djurarter än sin egen.

Sugarcoating
En serie á 3 fotografier, ed. 3
40 x 60 cm, monterade på plexiglas
Avfotograferade seriella skulpturer gjorda av svenskt
betsocker, bin och klubbpinnar.
Med anledning av lagförslaget att tillåta
neonikotinoider på svenska sockerbetsfält
gjorde jag Sugarcoating, ett verk bestående
av klubbor av svenskt betsocker
och bin. Neonikotinoider är gift för bin,
och utan bin ingen pollinering. Utan
pollinering inga frukter eller bär – en av
våra naturliga källor till smaksättning.
Klubborna är därför utan smak och du
sticker dig om du äter dem – bina har ju
kvar sin gadd även efter döden.

Barnperspektiv
Barnperspektiv är ett offentligt verk uppfört på förskolan Kvinnebyvägen 226 i Linköping.
Uppdraget var att skapa identitet och hemkänsla för de olika avdelningarna.
Jag ville göra något som var riktat speciellt till barnen, som är de som vistas på platsen den
största delen av tiden.
För att få verken att tala direkt till barnen valde jag att göra anamorfa väggmålningar med
symboler för avdelningarnas namn. Målningarna ser förvridna ut om en inte ser dem ur rätt
perspektiv, en synvinkel som jag har valt från deras ögonhöjd.
Rätt plats i x-led mareras av iläggningar i golvmattan. De färgglada pinnarna på bilden är
”periskop”, stativ med ett kikhål på rätt höjd som man kan ställa på markeringen på mattan.
Målningarna smyckar lokalen även när man ser dem ur ”fel” perspektiv.
Ett periskop finns för varje målning. De är färgkodade så att det är lätt att veta vilken som hör
vart.

Grayscale
Fotografi, silikonlaminerat på glas, monteringslist
70 x 100 cm
ed. 3
Grayscale är ett projekt som tar sin utgångspunkt i filmen Matrix från 1999. Där finns en scen som blivit till en populärkulturell ikon. Filmens hjälte får välja mellan två olikfärgade piller som symboliserar att se världen som den är eller att
leva i en drömvärld. Jag har utifrån den scenen gjort en mosaik , Grayscale, där jag har klippt in mitt eget ansikte som den som erbjuder de olika pillren. Bilden är omgjord till gråskala och därefter uppbyggd och färgsatt av ett stort antal
små bilder av olikfärgade piller för att påvisa att det finns fler än två sätt att se världen.